TANPA MIMPI KITA TAK AKAN DAPAT CAPAI APA-APA, TANPA CINTA KITA TAK AKAN RASA APA-APA,TANPA ALLAH KITA BUKAN LAH SESIAPA.

SUBJEK: QAWAID FIQHIYYAH

الموضع: الأمور بمقاصدها💎 

:معني  الأمور بمقا صدها💎

-💎 Al umur Jamak al amru ( Lafaz umum yang  merangkumi semua tindakan yang keluar dari seseorang manusia sama ada melakukan atau meninggalkan,merangkumi perbuatan,kata-kata atau niat .

                                                                                                                                                        :المور 

-💎 Al maqosid berasal daripada perkataan al-qosdu yang bermaksud niat


                                                                                                                                            :الأمور بمقاصدها

- 💎Al-umur bil maqosidiha segala perbuatan dan tingkah laku,urus niaga dan sebagainya adalah bersandarkan kepada niat.

:الأدلة

القرءان: و من يخرج من بيته مهاجرأ إلي الله ورسوله ثم يدركه الموت فقد وقع أجره على الله
سوره النساء: أية 100

Maksudnya:Barangsiapa keluar dari rumahnya  dengan maksud berhijrah kerana Allah dan rasulNya ,kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju),maka sesungguhnya pahalanya telah ditetapkan di sisi Allah . Dan sesungguhnya  Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
:السنة

عَنْ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ: إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى. فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ.

Maksudnya:


Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab radhiallahuanhu, dia berkata, "Saya mendengar Rasulullah shallahu`alaihi wa sallam bersabda: Sesungguhnya setiap perbuatan[1])tergantung niatnya[2]). Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya[3]karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena menginginkan kehidupan yang layak di dunia atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.


:اركان الأمر 

💎Lafaz umum yang merangkumi semua tindakan yang keluar dari manusia.


:بمقاصدها

💎Sah atau batalnya sesuatu perkara yang bergantung pada niat.



:الشرط القاعدة

a)- Syarat Kaedah Muqalaf: Islam.

:Keahlian(mumaiyiz,berakal,baligh)


b)- Syarat Al Qosid: Perbuatan diketahui orang yang berniat untuk menjelaskan hukum niat. Jika seseorang itu jahil tidak sah ibadat.

:Perbuatan yang mampu dilakukan oleh muqalaf daripada sudut akal syarak dan adat.

: Hendaklah perbuatan tertentu.

:Hendaklah diusahakan diri sendiri.


c) القصد-النية

-Tidak boleh berlawanan dengan syariat Allah.

-Yakin dengan niat.

-Serentak dengan perkara yang diniatkan.

-Ikhlas kerana Allah.

-Tidak membuat perkara yang berlawanan dengan niat.


المكان-ووقت النية
a) المكان-Niat adalah di dalam hati tidak sekadar lafaz.

-Lafaz niat yang dilakukan nabi Muhammad S.A.W adalah dalam ibadat haji sahaja(mulut@hati)

-Dalam Mazhab Syafie sunat untuk lafaz niat supaya dapat membantu ketetapan hati.

b) وقت النية

-Di awal ibadat boleh diawalkan Takbiratul ihram.Wajib di dahulukan niat contoh puasa.-Boleh diawalkan seperti zakatKenapa disyariatkan untuk berniat?Untuk mendekatkan diri kepada Allah .Membezakan antara perbuatan dengan yang lain.a) -Membezakan adat dan ibadatb)-Membezakan diantara darjat sesuatu ibadat.


العبرة في العقود للمقاصد والمعاني لاللألفظ والمباني

satu kaedah 
Makna Ijmali 

Perkara yang diambil kira di dalam akad { Kontrak} adalah maksud dan kandungan maknanya bukan dengan lafaz.

Contoh: Seseorang berkata pada yang lain " Aku hebahkan barang ini dengan kadar sekian-sekian atau kamu kena beli saya sekian-sekian. Maka jadilah aqad jual beli pandangan Mazhab Maliki dan Hambali.

Aqad Perkahwinan bertujuan tahlil adalah tidak sah.

Adakah niat mengkhususkan lafaz am atau mengamkan lafaz khas.

Perkara merangkumi sama ada lafaz atau bukan lafaz:لغة
⚘Istillah: Lafaz yang merangkumi setiap perkara yang boleh dimasukkn di dalamnya secara sekali gus secara batasan.

🌸LUGHAH KHAS: Al fardun { individu}
Takhsis: Mengkhaskan yang am.

🌸Istilah: Mengeluarkan sebahagian perkara yang asalnya termasuk di dalam perkara tersebut.

Contoh : Aku tidak akan minum air si fulan.

Imam Syafie dan Hanafi kata minum air je , tpi buat lain boleh.

Imam Maliki kata amik apa-apa pun tak boleh,Kena kaffarah.

Comments

  1. Alhmdulillah. Perkongsian yang amat bermanfaat. Semoga success dunia Akhirat

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog